Pogon na četiri točka su nekada imala samo terenska vozila, ali razvojem tehnologije sve više vozila, od limuzina do “sportaša”, počinje koristiti takav ili sličan pogon. Tako su različiti automobili počeli dobivati terenske “sposobnosti”, bolje “držanje ceste” i bolje performanse, a ujedno su se razvili i novi segmenti vozila, poput SUV-ova. No svaki takav pogon je različit, ovisno o proizvođaču i namjeni.
Također bitno je razlikovati pogon na sve točkove (AWD) od pogona na četiri točka (4 x 4, 4WD,) jer se oni bitno razlikuju po svojoj namjeni i načinu rada.
Pogon 4 x 4 ili 4WD najčešće koriste “ozbiljna” terenska vozila poput Land Rovera, Jeepa, Mercedesa G-klase i sličnih. Riječ je o pogonu koji je u većini slučajeva poprilično robustan te sistem šalje jednaku snagu na sve točkove. Vozači automobila s pogonom 4 x 4 mogu ga isključiti pa koristiti samo prednje točkove ili stražnje točkove, zbog bolje vozivosti na cesti i uštede goriva, a onda se prema potrebi uključuje pogon 4 x 4.
Pogon na sve točkove ili AWD je poprilično “svježija” inovacija, a koriste ga svakakvi automobili, od Suzukija Swifta do Audija R8. Dok 4 x 4 šalje jednaku snagu na svaki točak, AWD šalje više snage onim točkovima koji imaju više gripa, a manje onima koji su na skliskoj površini. Iako je AWD poprilično automatiziran, nema tolike “sposobnosti” na terenu i u pravilu se ne može isključiti kao 4 x 4, on ima niz prednosti nad pogonom 4 x 4. AWD koristi senzore na svakome kotaču, kojima stotine puta u sekundi nadzire na kakvoj je površini i kolika mu je brzina pa tako računalo automobila određuje koliko će snage poslati na koji točak. Tako se poboljšavaju vozne karakteristike, stabilnost i prijenos snage na točkove.
Naprimjer, AWD je postao popularan u sportskim automobilima poput BMW-a M5, Lamborghinija Huracana ili Audija R8. Čim auto ima više od 500 do 600 konjskih snaga, sistem može puno lakše i bolje prenijeti tu snagu na sve točkove, a prema želji, pomoću ‘torque vectoringa’, snaga se preusmjerava na stražnje točkove. Stoga smo istražili kako takvi pogoni funkcionišu i koji je najbolji.
Audi Quattro

Ovaj sistem je prvi pogon na sve točkove koji je uspješno ugrađen u običan obiteljski automobil i to još 1980-ih godina. Otad su se mnoge stvari promijenile pa ovaj pogon danas možete naći skoro u svakom Audijevu modelu. Standardni Torsen Quattro je sistem koji je najčešće ugrađivan u modele iz Ingolstadta, a on ima “pametan” središnji diferencijal, odnosno usmjerava snagu na prednju i stražnju osovinu u omjeru 50 : 50. Kompaktno je dizajniran i slat će snagu na točkove koji gube grip, a to znači da na skliskim površinama automobil bolje prianja te da ovaj sistem značajno poboljšava “držanje ceste”. Upravo te vrijednosti su iznimno cijenjene kod modela s oznakom RS. Međutim, nisu svi pogoni Quattro jednaki, jer se u kompaktnije modele, poput TT-a i A3, ugrađuje tzv. sistem Haldex. U usporedbi s Torsenom, koji raspodjeljuje snagu 50 : 50 posto, Haldex većinu snage šalje na prednje točkove, a kada automobil gubi trakciju, šalje snagu i na stražnje točkove.
BMW xDrive

Kao i sistem Torsen Quattro, xDrive je sustav pogona na sve točkove koji radi sve vrijeme. No za razliku od Audija, BMW je napravio raspodjelu s 40 posto snage na prednjim točkovima i 60 posto na stražnjim točkovima. Ako se pitate zašto, odgovor bi trebao biti jasan – BMW tradicionalno ima pogon na stražnje točkove pa je tako htio zadržati maksimalnu zabavu za vozača uz odlično prianjanje na cestu. Zahvaljujući brzome računalu, količina snage na određenome točku može se mijenjati u jednoj desetinki sekunde pa će tako 100 posto okretnoga momenta ići na točak kojemu je to najpotrebnije. Modeli s BMW-ovim Dynamic Stability Controlom također pomažu upravljivosti automobila s kočenjem određenih točkova pa je tako “stražnji pogon” i dalje prisutan, a kad se nađete u zahtjevnoj situaciji xDrive će sve odraditi za vas. Svakodnevno postoji rasprava koji je bolji – Quattro ili xDrive, ali se pomalo čini da xDrive pomiče granice upravo zbog većeg užitka u vožnji.
Mercedes 4Matic

Od velike njemačke trojke, Mercedesov 4Matic je vjerojatno najmanje poznat, ali to ne znači da nije tako dobar. Većina automobila opremljenih sistemom 4Matic koristi podjelu snage tako da 45 posto ide na prednje, a 55 posto na stražnje točkove. No kao i xDrive koristi odlične senzore da bi točno odredio koji točak zahtijeva najviše snage u bilo kojemu trenutku. Sistem 4Matic radi zajedno sa sistemom protiv blokiranja kočnica (ABS) i programom stabilnosti (ESP) da bi omogućio najprecizniji okretni moment na određenome točku. Mercedesov sistem je vjerojatno najmanje sportski, ali u Mercedesu kažu: ‘4Matic, pogon na sva četiri točka , je napravljen da pruži najbolje performanse tokom cijele sezone, a svejedno pruži sigurnost na svim cestama’.
Na kraju, teško je reći koji pogon na sve točkove je najbolji, jer svaki ima svoje prednosti i mane. Quattro je odličan za stabilnost na cesti, xDrive pruža odličan sportski užitak, 4Matic pruža najudobniju vožnju. Koji god poznatiji pogon na sve točkove odabrali, pružit će vam vrlo specifičan užitak, a na vama je da odlučite što vam najviše treba i odgovara.

No comments:
Post a Comment